روش های مهاجرت به کانادا

شرایط رفاهی ، اقتصادی و سیاسی کشور کانادا باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان عزیز برای مهاجرت به این کشور اقدام نمایند . دولت کانادا در سالهای گذشته برنامه های متنوعی را برای مهاجرت به این کشور درنظر گرفته است و همین موضوع باعث شده است که تعداد افرادی که شامل شرایط مهاجرت می شوند بیشتر شوند . از جمله راه هایی که می توان از طریق آن ها برای مهاجرت به کانادا اقدام کرد می توان به مهاجرت از طریق حمایت خانواده ، مهاجرت از طریق کار ، سرمایه گذاری ، تحصیل و ... اشاره کرد .


مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

برای مهاجرت به کانادا به منظور ادامه تحصیل نیاز دارید تا ویزای کانادا از نوع تحصیلی دریافت کنید که اصطلاحا به آن Study permit گفته می شود . دریافت پذیرش به معنای دریافت ویزا نیست اما دریافت پذیرش پروسه دریافت ویزا را بسیار آسان می‌کند همچنین درنظر داشته باشید که ویزای تحصیلی شما فقط تا ۳ ماه بعد از پایان تحصیل اعتبار دارد. در این مدت شما فرصت دارید کار مرتبط با رشته تحصیلی‌تان را پیدا کنید و ویزای خود را از تحصیلی به کار تغییر دهید و بعد برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

ویزای تحصیلی کانادا توسط اداره مهاجرت این کشور در 2 نوع صادر می شود :

  • ویزای دانش‌آموزی کانادا: تحصیل افراد زیر ۱۸ سال در مدارس کانادا در هریک از مقاطع تحصیلی
  • ویزای دانشجویی کانادا: تحصیل افراد بالای ۱۸ سال در هر یک از مقاطع تحصیلات عالی ازجمله دانشگاه ها ، کالج ها و دیگر موسسات آموزشی معتبر


ویزای دانش‌آموزی کانادا

دانش آموزان ایرانی می توانند با دریافت پذیرش از مدارس کانادا برای دریافت ویزا و اقامت کانادا اقدام نمایند . نکته ی مهم در ویزای دانش آموزی همراهی پدر ، مادر یا سرپرست قانونی دانش آموز است چرا که ورود دانش آموزان زیر 18 سال ( در برخی ایالات 19 سال ) بدون همراه ممنوع می باشد . هم چنین یکی از شروط مهم ویزای دانش آموزی توانایی اثبات تمکن مالی توسط والدین یا سرپرست قانونی برای پرداخت هزینه های تحصیل و اقامت کانادا است .

ویزای دانشجویی کانادا

موسسات آموزشی کانادا به سبب اعتبار بالایی که دارند ، مقاصد جذابی برای مهاجرت و ادامه تحصیل دانشجوهای ایرانی به شمار می آیند . دوره های تحصیلی در کانادا با توجه به نوع مدرک ( گواهی‌نامه، دیپلم، مدرک کاردانی و کارشناسی ) توسط کالج‌های محلی، مدرسهٔ‌ٔ عالی علوم فنی و کاربردی و مدرسهٔ هنرهای کاربردی ارائه می شود .هم چنین اگر قصد داشته باشید تا در مقاطع کارشناسی و بالاتر تحصیل کنید می توانید پذیرش خود را از دانشگاه های کانادا دریافت نمایید . دوره های کارشناسی در کانادا بین 3 الی 4 سال و دوره های بالاتر نیز 1 الی 3 سال به طول می انجامد .


مهاجرت به کانادا از طریق کار

مهاجرت و دریافت اقامت کانادا از طریق پذیرش کاری یکی از برنامه های محبوب مهاجرت در بین ایرانیان است چرا که با موفقیت در این روش می توانند برای اعضای خانواده ی خود نیز اقامت دریافت کنند و آن ها را همراه خود به کانادا ببرند . با توجه به شرایط کشور کانادا و نیاز این کشور به متخصصان ، هر ساله تعداد زیادی از افراد از طریق این برنامه موفق می شوند تا اقامت دائم کانادا را بدست بیاورند .

جزییات برنامه ی مهاجرت از طریق کار زیاد است و شامل موارد زیر می شود :

  • برنامه نیروی متخصص فدرال
  • برنامه مشاغل فنی‌ و حرفه‌ای فدرال
  • برنامه تجربه کانادایی
  • نیروی متخصص استان کبک
  • برنامه‌های استانی (PNP)
  • از طریق کار به‌عنوان پرستار در کانادا


برنامه نیروی متخصص فدرال

این برنامه مناسب متخصصانی است که تمایل به کار و زندگی در کانادا دارند. این افراد با توجه به معیارهایی چون سابقه کاری ، تحصیلات ، دانش زبان انگلیسی/فرانسه و فاکتورهای دیگری برای ارائه درخواست اقامت کانادا انتخاب خواهند شد. این برنامه برای تمامی استان های کانادا به غیر از کبک جربان دارد بنابراین افرادی که قصد کار و اقامت در کبک را دارند باید از طریق برنامه ی دیگری به نام (( نیروی متخصص کبک )) اقدام نمایند .

متقاضیان این برنامه در قالب طرح اکسپرس اینتری ارزیابی می‌شوند . شیوه ی ارزیابی نیز به این صورت است که متقاضیان باید درخواست خود را به‌ صورت آنلاین و در قالب پروفایل اکسپرس اینتری ثبت کنند . برای اقدام در این برنامه، حداقل هایی برای فاکتورهای زیر در نظر گرفته شده است:

  • سابقه کار تخصصی
  • مهارت زبانی
  • سطح تحصیلات

موارد نامبرده شده حداقل شرایط به حساب می آیند و عوامل دیگر نیز مانند سن، پیشنهاد کاری و انطباق پذیری در افزایش امتیاز شما مؤثر هستند. همه ی موارد گفته شده بر پایه ی سیستم امتیاز دهی CRS رتبه بندی می شوند و شما با توجه شرایط ، حداقل امتیاز 67 را باید در این سیستم کسب نمایید .


برنامه ی تجربه ی کانادایی

این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای افرادی است که دوره های تحصیلی خود را در کانادا گذرانده اند یا بصورت موقت در کانادا مشغول به کار بوده اند . برای دریافت اقامت کانادا و مهاجرت از طریق برنامه تجربه کانادایی داشتن شرایط زیر ضروری است :

  • متقاضیان باید حداقل 12 ماه کار تمام وقت ( یا معادل آن پاره وقت) تجربه کار حرفه ای در کانادا در طول سه سال گذشته داشته باشد. این سابقه کاری باید تحت پوشش مجوز کار معتبر باشد. همچنین نیاز است که شغل شما در دسته بندی مشاغل NOC در تیپ 0 ، A یا B باشد.
  • مدرک معتبر از مهارت در زبان مربوط به کار خود را در تمام توانایی ها (خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن ) ارائه کنید.
  • تجربه ی خود را در کانادا با مجوز قانونی بدست آورده باشید.


برنامه ی نیروی متخصص کبک

برنامه نیروی متخصص کبک یکی از محبوب ترین برنامه های دریافت اقامت دائم کانادا و استان کبک است چرا که در این برنامه متقاضیان نیازی به داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) ندارند . متقاضی در این طرح در قالب برنامه نیروی متخصص کبک (QSWP) یا برنامه تجربهٔ کبک (مناسب کسانی که تجربه کار یا تحصیل در ایالت کبک را دارند) ارزیابی می‌ شوند. متقاضیان در این برنامه بر اساس یک سری عوامل مانند تحصیلات ، سن ، سابقه کار و دیگر موارد امتیازبندی می شوند . برای افراد مجرد کسب حداقل امتیاز 50 و برای افراد متاهل کسب حداقل امتیاز 59 ضروری است .


برنامه‌های استانی (PNP)

استان های کانادا هرساله در زمینه ی مهاجرت و اقامت ، قوانین و برنامه های خاص خود را جدا از برنامه های فدرال ارائه می دهند و نتیجه ی اقدام برای مهاجرت از طریق برنامه های استانی بهتر از دیگر روش های مهاجرت به کانادا است چرا که آخرین آمار نشان دهنده ی این است که بیش از 35 درصد از مهاجران از طریق PNP وارد کانادا می شوند و اقامت کانادا را دریافت می کنند .

کانادا از 10 استان تشکیل شده و تمامی استان ها دارای برنامه های مهاجرت مخصوص به خود هستند . در زیر به طور خلاصه برنامه های ارائه شده در حوزه ی مهاجرت از طریق کار و تخصص ، توسط هر یک از استان های کانادا آورده شده است :

1- استان ساسکاچوان

برنامه نیروهای متخصص بین المللی و برنامه تجربه ساسکاچوان

2- استان آلبرتا

برنامه فرصت آلبرتا و برنامه جامع اکسپرس انتری

3- استان بریتیش کلمبیا

برنامه تخصص بریتیش کلمبیا

4- استان مانیتوبا

برنامه نیروهای متخصص مانیتوبا

5- استان نیوبرانزویک

برنامه نیروهای متخصص نیوبرانزویک با حمایت خانواده ، برنامه نیروی متخصص نیوبرانزویک با حمایت کارفرما و برنامه بازار کار از گروه اکسپرس اینتری

6- استان نیوفاندلند و لابرادور

برنامه نیروهای متخصص نیوفاندلند و لابرادور گروه اکسپرس اینتری ، برنامه نیروهای متخصص نیوفاندلند و لابرادور و برنامه فارغ التحصیلن بین المللی نیوفاندلند و لابرادور

7- جزیره پرنس ادوارد

برنامه اکسپرس اینتری جزیره پرنس ادوارد و برنامه تاثیر نیروی کار جزیره (PEI) پرنس ادوارد

8- استان انتاریو

برنامه پیشنهاد کار از کارفرما و برنامه گروه سرمایه های انسانی

9- استان نوا اسکوشیا

برنامه تجربه نوا اسکوشیا ، برنامه تقاضای نوا اسکوشیا ، نیروهای متخصص نوا اسکوشیا

10- استان یوکان

برنامه اکسپرس اینتری یوکان ، برنامه نیروهای متخصص یوکان ، برنامه نیروهای کار دارای تاثیر حیاتی

11- مناطق شمال غربی کانادا (نورث وست تریتوریز)

برنامه اکسپرس اینتری مناطق شمال غربی


برنامه ی نیروی فنی حرفه ای فدرال (FSTC)

برنامه ی نیروی فنی حرفه ای فدرال مناسب متقاضیانی است که از کانادا پیشنهاد شغلی دارند یا دارای مدارک مرتبط برای مشاغل اعلام شده توسط دولت کانادا هستند . از سال 2015 شرکت در این برنامه مستلزم شرکت در سیستم ارزیابی اکسپرس انتری است . داشتن تحصیلات و مدرک دانشگاهی در این برنامه ضروری نیست ولی وجودشان باعث می شود امتیاز بالاتری دریافت کنید و شانس خود را برای دریافت اقامت کانادا بالا ببرید . دارا بودن شرایط زیر برای شرکت در این برنامه اجباری است :

  • ۲ سال سابقه کار تمام ‌وقت (یا معادل آن به ‌شکل پاره ‌وقت) در حوزه مربوطه طی ۵ سال اخیر
  • دارا بودن مدرک زیان معتبر
  • پیشنهاد شغلی برای مدت دست‌ کم یک سال از یک یا دو کارفرما در کانادا داشته باشید یا دارای مدرک فنی از نهادی استانی یا منطقه‌ای در کانادا باشید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد