ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی چیست؟

افرادی که می خواهند در کشورهای خارجی تحصیل کنند، باید ویزای تحصیلی کشور موردنظر را دریافت کنند. ویزای تحصیلی، در واقع نوعی اقامت موقت است که امکان تحصیل، کار و زندگی را در آن کشور به اشخاص متقاضی می دهد.

با گرفتن ویزای تحصیلی، دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه معتبر، اجازه اقامت در کشور مقصد را کسب می کند. حداقل سن برای گرفتن ویزای تحصیلی، 4 سالگی است و افراد می توانند بعد از این سن، برای تحصیل در دیگر کشورها اقدام کنند.

قبل از گرفتن ویزای تحصیلی، باید چه کارهایی انجام دهید؟

برای گرفتن ویزای تحصیلی، ابتدا باید پذیرش تحصیلی بگیرید. پذیرش تحصیلی یعنی اینکه از دانشگاه موردنظرتان، اجازه ادامه تحصیل در رشته خاصی را بگیرید. در نتیجه، شما قبل از گرفتن ویزای تحصیلی باید مشخص کنید که در کدام رشته و کدام دانشگاه، قصد ادامه تحصیل دارید. برای انتخاب رشته و دانشگاه باید دقت کنید؛ زیرا باید چند سال از عمر و وقت خود را در آن دانشگاه و آن کشور بگذرانید.

برای انتخاب دانشگاه های خارج از کشور به نکات زیر توجه کنید:

برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، کشوری را انتخاب کنید که شرایط آن با روحیه و شرایط شما همخوانی داشته باشد. هزینه های تحصیل در همه کشورها یکسان نیست؛ در نتیجه شما باید به هزینه های تحصیلی خود توجه داشته باشید.

به این موضوع توجه کنید که در دانشگاه های کشور موردنظرتان، درسها به چه زبانی آموزش داده می شوند. یادگیری بعضی از زبانها ساده است و فهم آن زبان نیز کار راحتی خواهد بود. در نتیجه شما باید دانشگاهی را انتخاب کنید که از نظر فهم زبان دروس، مشکلی نداشته باشید.

در هنگام انتخاب دانشگاه، به مهارتهایی که باید فرا بگیرید، توجه کنید.

دانشگاهی را انتخاب کنید که با ایرانی بودن و مسلمان بودن شما مشکلی نداشته باشند.

اگر می خواهید بعد از اتمام تحصیلات خود، در ایران مشغول به کار شوید، دانشگاهی را انتخاب کنید که مدرک آن مورد تایید وزارت علوم باشد تا در آینده بتوانید به راحتی در ایران شغل پیدا کنید.

برای انتخاب رشته تحصیلی به نکات زیر توجه داشته باشید:

بعد از اینکه دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کردید، و پذیرش تحصیلی دریافت کردید نوبت به انتخاب رشته دانشگاهی شما می رسد. شما باید رشته ای را انتخاب کنید که با علاقه، شرایط و شخصیت شما هماهنگی داشته باشد.

دانشگاه های دلخواهتان را اولویت بندی کنید. اگر رشته دلخواه شما در یکی از دانشگاه ها وجود نداشت، به سراغ اولویت های بعدی بروید.

مهارتهای خاصی را که باید برای پذیرش در آن رشته تحصیلی داشته باشید را در نظر بگیرید. بعضی از مهارتها، لازمه ورود به رشته های دانشگاهی خاصی هستند.

برای گرفتن پذیرش تحصیلی چه کارهایی باید انجام دهید؟

بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، حالا باید به فکر گرفتن پذیرش تحصیلی باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی آن دانشگاه را دریافت کنید. شما باید ابتدا مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی را آماده کنید. مدارکی مانند مدرک آخرین مقطع تحصیلی، ریز نمرات، توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاهی، انگیزه نامه، رزومه تحصیلی و... از جمله مدارک موردنیاز برای گرفتن پذیرش تحصیلی است.

بعد از اینکه مدارک تحصیلی خود را آماده کردید، باید به وب سایت دانشگاه موردنظرتان بروید و فرم پذیرش را پر کنید. لیست دانشگاه های محبوبتان را جلوی خود قرار دهید و برای همه آنها درخواست بفرستید و اعلام کنید که مایل به ادامه تحصیل در آن دانشگاه هستید. در این مرحله، نزدیک به 100 دلار از شما گرفته می شود تا بررسی اطلاعات شما آغاز شود.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که تمام مدارک شما باید ترجمه شوند. برای این کار می توانید از مترجم های حرفه ای حاضر در دفاتر رسمی کمک بگیرید تا مدارک تحصیلی و شناسایی شما را ترجمه کنند.

بعد از بررسی اطلاعات شما در دانشگاه موردنظر، یک نامه پذیرش برای شما ارسال می شود. بعد از این مرحله است که شما می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی چه مراحلی را باید طی کنید؟

مراحل گرفتن ویزا به این بستگی دارد که کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کرده اید. کارهای زیر از جمله اقدامات لازم برای دریافت ویزای تحصیلی هستند:

ابتدا باید از سفارت کشور موردنظر خود وقت بگیرید. برای گرفتن وقت مصاحبه، ابتدا باید به وب سایت سفارت آن کشور در ایران مراجعه کنید. با جستجو در اینترنت می توانید وبسایت سفارت موردنظرتان را پیدا کنید.

وقتی به وبسایت سفارت رفتید، از آنها درخواست مصاحبه کنید. البته معمولا چند روز طول می کشد تا با درخواست شما موافقت شود.

بعد از این مرحله و تایید مصاحبه، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را پر کنید.

نام پذیرش تحصیلی که از دانشگاه مورد نظر گرفته اید را ارائه دهید.

مدارک مالی خود را به سفارت نشان دهید. این مدارک به این خاطر صادر می شوند که نشان دهند شما پول کافی برای تامین مخارج زندگی، پرداخت شهریه و هزینه لازم برای بازگشت به ایران را دارید.

پاسپورت خود را به سفارت تحویل دهید.

مدارک شناسایی و عکس پرسنلی خود را به سفارت ارائه دهید.

اصل و ترجمه گواهی پایان دوره سه سال متوسطه، گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهید.

تعهد دهید که به ایران بر می گردید و دلایل کافی برای بازگشت به ایران را به سفارت ارائه دهید.

هزینه صدور ویزا را پرداخت کنید.

اگر سفارت از شما می خواهد کارهای دیگری انجام دهید، حتما خیلی سریع برای انجام آن کارها برنامه ریزی کنید.

یادتان باشد که تحصیل رایگان فقط برای دوره ی کارشناس ارشد و دکترا است و فقط در بعضی کشورها امکان تحصیل رایگان وجود دارد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی:

داشتن پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه های خارج از کشور مثلا کشور کانادا. توصیه می کنیم مقاله ویزای تحصیلی کانادارا مطالعه فرمایید.

توانایی در پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در خارج از کشور.

داشتن مدرک زبان و گذراندن دوره هایی مانند آیلتس و تافل و داشتن مدرک معتبر

نداشتن گپ تحصیلی (نداشتن گپ تحصیلی برای گرفتن ویزای تحصیلی اهمیت دارد. گپ تحصیلی به معنای فاصله بین فارغ التحصیلی و پذیرش از دانشگاه مقصد است) بهتر است که فاصله میان اتمام تحصیلات و درخواست برای ادامه تحصیل زیاد نباشد.

داشتن امتیازهای خاص نظیر داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته ای که در آن پذیرش تحصیلی گرفته اید باعث می شود که سطح سواد و تجربه شما بالاتر نشان داده شود و گرفتن ویزای تحصیلی راحت تر انجام شود.

مزیت های گرفتن ویزای تحصیلی

زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشورتان می گیرید، ممکن است کمی بترسید و نگران شوید که زندگی شما بعد از مهاجرت به چه صورتی در می آید و اینکه آیا می توانید در کشور جدید به راحتی زندگی کنید یا خیر.

این ویزا مزایای زیادی دارد. یکی از مهمترین مزایای داشتن ویزای تحصیلی، این است که به شما اجازه زندگی در بهترین کشورها را می دهد و این امکان را برایتان فراهم می کند که در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنید. علاوه بر این، شما اجازه دارید در طول مدت تحصیلتان، به وطن خود رفت و آمد کنید.

یعنی داشتن ویزای تحصیلی با حداقل استرس های روحی، فرصتی مناسب را در اختیار شما می گذارد که بتوانید از دانش روز دنیا و علم بهترین اساتید جهان استفاده کنید. بعضی از کشورها هستند که بعد از اعطای ویزای تحصیلی به دانشجوی پذیرفته شده به او اجازه کار در حین تحصیل را نیز می دهند.

ازدواج یا طلاق بعد از قبولی در لاتاری

ازدواج یا طلاق بعد از قبولی در لاتاری

من در زمان ثبت نام لاتاری مجرد بوده ام، اما اکنون ازدواج کرده ام. چه کار باید بکنم؟

آیا پس از قبولی در لاتاری میتوانم ازدواج کنم؟ میتوانم همسرم را هم با خود ببرم؟

در زمان ثبت نام متاهل بودم، اما اکنون از همسر طلاق گرفته ام، چطوی میتوانم ویزا بگیرم؟

این موارد سوال ها یا شرایطی است پس از ثبت نام و یا قبولی در لاتاری ممکن است برای افراد پیش بیاید. با مطالعه این نوشته پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

تغییر شرایط تاهل پس از ثبت نام لاتاری

ممکن است بعد از ثبت نام در لاتاری دچار تغییر وضعیت شوید. به همین جهت به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ازدواج یا طلاق بعد از برنده شدن در لاتاری را مطالعه کنید. در زمان ثبت نام لاتاری گرین کارت، شما یا مجرد هستید، یا متاهل و یا از همسرتان طلاق گرفته اید و یا ایشان را به نحوی از دست داده اید. پس شرایط در لحظه ثبت نام لاتاری یکی از موارد ذکر شده است. چنانچه مجرد هستید، فقط باید فرم مجردی را تکمیل کنید. حتی اگر نامزد دارید و به صورت رسمی ثبت نکرده اید، باید به صورت مجردی و به تنهایی ثبت نام کنید.

اگر متاهل هستید حتماً و حتماً باید اطلاعات همسرتان را نیز در فرم ها قید کنید و به همراه ایشان ثبت نام کنید. گاهی اوقات بعلت عدم همراهی همسر، علی رغم متاهل بودن، فرم ثبت نام را به صورت مجردی تکمیل میکنند، که در صورت قبولی قاطعانه کیس شما مردود اعلام میشود.

اگر در شرف طلاق هستید اما در زمان ثبت نام برای لاتاری هنوز به صورت رسمی جدا نشده اید، باز هم باید اطلاعات همسرتان را به همراه عکس مناسب و استاندارد ارائه دهید.

ازدواج بعد از قبولی لاتاری

اگر در زمان ثبت نام (یعنی اواسط مهر تا اواسط آبان) مجرد بوده اید و در زمان اعلام نتایج (اواسط اردیبهشت سال بعد از ثبت نام لاتاری) ازدواج کرده اید مشکلی بابت شرایط تان وجود ندارد. باید فرم های DS-260 را تکمیل کنید و اطلاعات همسرتان را نیز به عنوان همراه وارد کنید. تمامی مدارک هم برای شما و هم برای همسرتان باید تهیه شود. در زمان حضور در مصاحبه سفارت، همسرتان نیز با شما به سفارت خواهند آمد و در صورت تایید کیس تان، ویزا دریافت خواهید کرد.

طلاق بعد از قبولی در لاتاری

چنانچه در زمان ثبت نام لاتاری متاهل بوده اید و فرم ثبت نام را به صورت متاهلی تکمیل کرده اید، اما پس از قبولی یا قبل از اعلام نتایج از همسرتان جدا شده اید، باید شرایط فعلی تان را در فرم های DS-260 اعلام کنید و شرایط تاهلتان را Divorced کنید که بعدها بایستی مدارک مربوط به طلاق تان را نیز ارائه دهید.

انواع دعوتنامه کانادا

ویزای توریستی کانادا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ویزاهای درخواست‌شده از سوی شهروندان ایرانی می‌باشد. این ویزا که به نام‌های ویزای ۵ ساله یا مولتی کانادا نیز شناخته می‌گردد، به دارنده آن اجازه می‌دهد که به اندازه اعتبار پاسپورت خود برای هر چندبار به این کشور سفر کرده و طی هر سفر بتواند حداکثر ۶ ماه را در خاک کشور کانادا سپری کند.

اما، با این وجود که این ویزا مزایای بسیاری دارد اخذ آن نیز مشکلاتی در پی خواهد داشت. پس از گذشت چند سال از صدور این ویزا با شرایط جدید، اکنون مشخص شده است که یکی از فاکتورهای مهم صدور این ویزا برای شهروندان ایرانی دارا بودن «دعوتنامه» معتبر است.

دعوتنامه به نامه‌ای اطلاق می‌شود که از سوی یکی از افراد مقیم یا شهروند و یا یک سازمان رسمی یک کشور برای فرد یا افراد خاصی از کشور مبدأ صادر شده و آنها را به صورت رسمی به کشور مقصد دعوت می‌کنند. این نامه در هر کشوری می‌تواند با شرایط خاص همان کشور تنظیم گردد. در اینجا، شرایط تنظیم دعوتنامه کانادا و انواع آن را شرح خواهیم داد تا متقاضیان ویزای توریستی کانادا با هر دعوتنامه‌ای اقدام به درخواست ویزا نکرده و پرونده‌شان به دلیل دعوتنامه غیرقابل قبول ریجکت نشود.

به طور کلی، دعوتنامه‌هایی که از هر کشوری برای متقاضی ویزا صادر می‌گردد، دسته‌بندی‌های خاص خود را دارد. در مورد دعوتنامه‌های کانادا نیز وضع به همین منوال است. در این نوشته به توضیح انواع دعوتنامه کانادا می پردازیم.

دعوتنامه توریستی

این نوع دعوتنامه که متقاضیان ویزای توریستی کانادا در کشورمان ایران از آن زیاد استفاده می‌کنند، صرفاً جهت اعلام ورود متقاضی به کشور کانادا صادر می‌گردد. این نوع دعوتنامه را معمولاً آژانس‌ها و مراکز خدمات گردشگری ایرانی یا کانادایی حاضر در خاک کانادا به صورت گروهی برای آن دسته از متقضیان ویزای توریستی کانادا صادر می‌کنند که به صورت گروهی (تور مسافرتی) قصد بازدید از کشور کانادا را دارند.

دعوتنامه تجاری

از آنجا که در حال حاضر کشور کانادا با کشور ایران از لحاظ تجاری مراوده رسمی و قانونی زیادی ندارد، اقدام با این دعوتنامه نیز با ریسک همراه خواهد بود. در ضمن، معمولاً این دعوتنامه که از سوی یک شرکت رسمی کانادایی صادر می‌گردد، به نام صاحب یک شرکت و یا فرد معرفی‌شده توسط شرکت ایرانی تنظیم خواهد شد و متقاضی برای به همراه بردن خانواده خود دچار مشکل خواهد شد.

با این حال، در صورتی که فردی در ایران با شرایط مالی مناسب و دارا بودن یک کسب‌وکار قانونی و چندساله با این نوع دعوتنامه اقدام به درخواست ویزای توریستی کانادا کند، شانس اخذ آن را خواهد داشت.

دعوتنامه نمایشگاهی

در کشور کانادا، سالیانه، تعداد زیادی نمایشگاه بین‌المللی معتبر مربوط به هر کسب‌وکار و زمینه‌ای برگذار می‌شود. از آنجا که کشور ما با کانادا روابط تجاری مستقیم و گسترده‌ای ندارد، برای شرکت در این نمایشگاه‌ها به عنوان ارائه و فروش محصولات معمولاً دعوتنامه‌ای از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها به افراد و شرکت‌های ایرانی ارسال نمی‌گردد.

با این وجود، در صورتی که کسب‌وکار متقاضی با نمایشگاه مربوطه همخوانی داشته باشد و مدارک آن به صورت قانونی در اختیار متقاضی باشد، می‌تواند طی مکاتبه‌ای با یکی از شرکت‌های کانادایی حاضر در آن نمایشگاه دعوتنامه‌ای برای مالک یا مدیرعامل شرکت اخذ نمود و از این طریق به عنوان بازدیدکننده برای ویزای کانادا اقدام نمود.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه‌ها به طور معمول بلیط ورودی قابل خرید خود را از چند ماه زودتر به صورت آنلاین در معرض فروش می‌گذارند. متقاضی ویزای توریستی کانادا در صورت دریافت دعوتنامه برای نمایشگاه، بلیط آن را نیز باید به صورت آنلاین خریداری کرده و به پرونده خود ضمیمه نماید. بدیهی است که در صورت رد درخواست ویزا، متقاضی بابت هزینه خرید بلیط نمایشگاه مبلغی را دیگر بازپس نخواهد گرفت.

دعوتنامه دوست و آشنا

در حال حاضر، شاید هر شهروند ایرانی دوست و آشنایی را که مقیم یا شهروند کانادا باشد در این کشور داشته باشد. بسیاری از متقاضیان ویزای توریستی کانادا طی این چند سال با دعوتنامه از سوی دوست و آشنای خود در خواست داده‌اند. به طور قطع نمی‌توان گفت که دعوتنامه یک دوست یا آشنا باعث صدور ویزا خواهد شد یا خیر.

تنها مورد مهم در مورد دعوتنامه از سوی دوست یا آشنا این است که شرایط وی در کشور کانادا، از لحاظ مالی، شغلی و اجتماعی تأثیر زیادی در صدور و عدم صدور ویزا از سوی افسر پرونده خواهد گذاشت. و از آن مهم‌تر سایر شرایط متقاضی ویزا، به خصوص شرایط مالی و تاریخچه سفر وی نیز به صدور ویزای توریستی وی کمک زیادی خواهد نمود.

دعوتنامه فامیل سببی و نسبی

همان طور که بسیاری از شهروندان ایرانی دوست و آشنا در کشور کانادا دارند، فامیل تعداد زیادی از ایرانی‌ها نیز در این کشور مقیم یا شهروند می‌باشند. به طور معمول، دعوتنامه از سوی فامیل می‌تواند تأثیر بیشتری بر افسر پرونده در روند صدور ویزا بگذارد. البته، نوع نگارش دعوتنامه از سوی دعوت‌کننده برای قانع کردن افسر پرونده و نیز اثبات ارتباط خانوادگی با مدارک معتبر می‌تواند شانس اخذ ویزا را بالاتر ببرد.

برای اثبات روابط فامیل‌های نزدیک معمولاً گذاشتن ترجمه رسمی شناسنامه همه افراد مرتبط به متقاضی و دعوت‌کننده در پرونده ضروری به نظر می‌رسد. در فرآیند اقدام برای ویزای توریستی کانادا، از متقاضی درخواست می‌شود در صورت دارا بودن دعوتنامه اگر مدرکی دال بر اثبات آن را دارد نیز ارائه نماید.

بدیهی است که در این مورد نیز شرایط فرد دعوت‌کننده و متقاضی ویزا تأثیر به‌سزایی در صدور ویزا خواهد داشت.

دعوتنامه دانشجو

بسیاری از افرادی که به کشور کانادا وارد می‌شوند، از طریق ویزای تحصیلی اقامت موقت این کشور را می‌گیرند. این افراد که معمولاً در سنین پایین مشغول به تحصیل در کشور کانادا می‌شوند نیز به دلیل دلتنگی برای اقوام و دوستان خود دعوتنامه ارسال می‌کنند.

در مورد دعوتنامه دانشجویان، این نکته ضروری است که معمولاً زمانی دعوتنامه آنها مورد پذیرش افسر پرونده قرار می‌گیرد که اقوام درجه اول (پدر، مادر، برادر، خواهر یا همسر و فرزند) خود را به این کشور دعوت نمایند. در ضمن ضروری است که دانشجو تمامی مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه مربوطه گرفته و ضمیمه دعوتنامه خود نماید.

دعوتنامه اقوام درجه یک

در سال ۲۰۱۴ که شرایط صدور ویزای کانادا تغییر یافت و صدور ویزا آسان‌تر و مدت اعتبار و اقامت آن افزایش یافت، دولت کانادا اعلام نمود که ویزای توریستی کانادا به دلیل تعداد زیاد مهاجرین در این کشور و جهت سهولت دیدار آنها با اقوام انها به «ویزای فامیلی» تغییر نام می‌دهد.

طی این چند سال به وضوح مشاهده شده است که حدود ۹۰ درصد دعوتنامه ارسالی از یک فرد مقیم کانادا یا شهروند آن کشور منجر به صدور ویزای توریستی برای اقوام درجه یک او شده است. با این وجود که دعوتنامه اقوام درجه یک باعث می‌شود بسیاری از کمبودهای پرونده متقاضی ویزا به چشم افسر پرونده نیاید، ولی باز مطمئن‌تر است که متقاضی ویزا علاوه بر دعوتنامه اقوام درجه یک خود سایر شرایط خود را نیز تا حد امکان بهبود ببخشد تا اخذ ویزای او تضمین شود.

نکته بسیار مهم در مورد دعوتنامه اقوام درجه یک این موضوع می‌باشد که فرد دعوت‌کننده در صورتی که هنوز شهروند آن کشور نشده باشد و یا از دولت کانادا کمک مالی دریافت نماید، می‌تواند دعوتنامه وی را بی‌ارزش کرده و باعث رد پرونده متقاضی ویزا شود. بهتر است فرد دعوت‌کننده ابتدا شرایط پایداری در کشور کانادا برای خود ایجاد کند و سپس اقدام به دعوت اقوام خود نماید.

شرایط دعوتنامه کانادا

همان طور که ذکر آن رفت، دعوتنامه نامه‌ای است که از طرف یک کشور برای متقاضی ویزا صادر می‌گردد. اما، به طور حتم این دعوتنامه برای مورد پذیرش قرار گرفتن باید دارای شرایطی نیز باشد.

بسیاری از افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند، بر این گمان هستند که یک نامه معمولی با امضای آنها مورد قبول افسر پرونده صدور ویزا قرار خواهد گرفت. دعوتنامه صادر شده از هر کشوری استانداردهای خود را دارد و کشور کانادا نیز از این قاعد مستثنی نیست.

در کشور کانادا، وکلای رسمی مهاجرت با دریافت مبلغی متن دعوتنامه را برای فرد دعوت‌کننده تنظیم کرده و با مهر خود آن را تأیید (Notary) می‌کنند. این مورد خیال افسر پرونده را راحت خواهد نمود که دعوت‌کننده از داخل خاک کانادا اقدام به صدور دعوتنامه کرده و مشخصات داخل دعوتنامه با مشخصات اصلی وی همخوانی دارد. در ابتدای هر دعوتنامه مشخصات فرد یا افراد دعوت‌کننده از روی پاسپورت آنها و نیز آدرس منزل صحیح آنها درج خواهد شد.

مورد مهم دیگر نیز مشخصات و اسامی فرد یا افراد دعوت‌شونده در داخل دعوتنامه است. لازم و ضروری می‌باشد که مشخصات شخصی این افراد از روی پاسپورت معتبر آنها در دعوتنامه ذکر شده باشد تا با مدارک ارسالی از طریق متقاضیان ویزا مغایرتی به چشم نیاید.

متن اصلی دعوتنامه بسته به شرایط دعوت و فرد دعوت‌کننده می‌تواند متفاوت باشد. هر فرد دعوت‌کننده باید با توضیح مختصری هدف دیدار خود با متقاضی ویزا را شرح داده و مسئولیت آنها را طی اقامت‌شان در کشور کانادا برعهده بگیرد و تضمین نماید. این موارد می‌تواند محل اسکان، هزینه یا موارد پزشکی ضروری متقاضیان باشد.

اما، نکته آخر و بسیار مهم درباره دعوتنامه این است که اغلب افرادی که از کشور کانادا دعوتنامه ارسال می‌نمایند، برخی از مدارک شخصی خود را نیز ضمیمه دعوتنامه می‌کنند تا ارزش دعوتنامه را بالاتر ببرند. این مدارک می‌تواند شامل؛ تصویر کارت اقامت یا صفحه اول پاسپورت کانادایی‌شان، برگه مالیات سالیانه (T4 یا Notice of Assessment)، برگه اجاره یا سند خانه، گواهی شغلی و یا پرینت حساب بانکی خود یا خانواده‌شان باشد. بدیهی است که ضمیمه کردن موارد فوق تأثیر خوبی بر پرونده متقاضی خواهان ویزای توریستی کانادا خواهد گذاشت.

دعوتنامه کانادا چه مدت اعتبار دارد؟

هر دعوتنامه‌ای که صادر می‌گردد به اندازه‌ای اعتبار دارد که دعوت‌کننده درون متن آن ذکر کرده است. تاریخ صدور دعوتنامه توسط وکیل معمولاً اهمیتی نخواهد داشت. اما، در متن هر دعوتنامه، دعوت‌کننده زمانی را برای دیدار با متقاضی یا متقاضیان ویزای توریستی مشخص کرده که این زمان می‌تواند برای چند روز یا چند ماه مشخص شده باشد.

متقاضی ویزا مؤظف است که حدوداً پیش از یک ماه مانده به موعد تاریخ درج شده در دعوتنامه مدارک خود را برای در خواست ویزا ثبت نموده و مرحله انگشت‌نگاری (بایومتریک) مربوطه را نیز به انجام رساند. در غیر این صورت، و در حالتی که مدارک پس از موعد مقرر در دعوتنامه به دست افسر پرونده برسد امکان رد آن زیاد خواهد بود.

داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا

سفر هوایی با سفرهای زمینی تفاوت بسیار زیادی دارد و البته محدودیت‌های زیادی نیز شامل حال آن می‌شود. به همین خاطر بهتر است پیش از سفر هوایی خود، در مورد انواع محدودیت‌هایی که پیش رو دارید، اطلاع داشته باشید. زیر خیلی احساس بدی خواهد بود که در فرودگاه، زمانی که پیش از هر وقت دیگر به سفر خود نزدیک شده‌اید، با پرواز شما مخالفت کنند و یا آنقدر وقت‌تان تلف شود که نتوانید به پرواز خود برسید و در این صورت باید با تمام هزینه‌هایی که انجام داده‌اید، خداحافظی کنید. این محدودیت‌ها در پروازهای داخلی کمتر و در پروازهای خارجی خیلی بیشتر هستند. در مورد پروازهای خارجی باید بدانید که یک سری قوانین عمومی برای موارد غیر مجاز و محدودیت‌های پرواز هوایی همانند همراه داشتن اسلحه، مواد منفجره یا حیوانات وحشی و خطرناک وجود دارد. اما در عین حال، هر کشور محدودیت‌های خاصی برای مواردی که بیش از همه به آن اهمیت می‌دهد، قرار داده که باید پیش از سفر در مورد آنها اطلاع داشته باشید. کشورهای اروپایی محدودیت‌های بسیار زیادی بر روی ورود داروهای مختلف به کشور خود قائل می‌شوند که در مقاله داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا به توضیح آن پرداختیم. با ما همراه باشید.

داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا
حمل دارو به صورت کلی در سفرهای هوایی غیر قانونی نیست اما باید به قوانینی که در این مورد وضع می‌شوند نیز احترام بگذارید. شاید برخی از داروهایی که ما به صورت کاملا آزاد از داروخانه‌های ایران دریافت می‌کنیم، جزء موارد غیر مجاز سفر به اروپا محسوب شوند. پس اگر به هر دلیلی، قصد دارید تا مقداری دارو در سفر به اروپا همراه خود ببرید، پیش از بستن چمدان، این مقاله را با دقت تمام مطالعه کنید. البته نگران نباشید، اگر دارویی که شما به توصیه پزشک مصرف می‌کنید، در این لیست قرار دارد، راهکاری به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید در سفرتان به اروپا، داروی مورد نیازتان را نیز همراه ببرید. اما توجه داشته باشید که داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا، به صورت کلی غیر مجاز هستند و تفاوتی بین حمل کردن آنها در کابین یا بخش بار که در وسایل مجاز و غیر مجاز در قسمت بار هواپیما به آن اشاره کردیم وجود ندارد.

محدودیت‌های کلی که باید در مورد آنها اطلاع داشته باشید
شاید در تمام دنیا میلیون‌ها داروی مختلف وجود داشته باشند. به همین خاطر نه ما و نه مسئولین فرودگاه‌های بین المللی، قادر نیستند تا یک لیست جامع از داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا یا هر کشور دیگر تهیه کنند. به همین منظور، مواردی را به صورت کلی بیان کرده‌اند که اگر شرایط ذکر شده شامل حال داروی شما شود، اجازه حمل آن را به شما نمی‌دهند. پس در این بخش قصد داریم تا موارد و محدودیت‌هایی را به شما نشان دهیم که باید به صورت کلی در مورد آنها اطلاع داشته باشید.

داروهای خواب آور

به دلیل استرس بالای زندگی‌های مدرن امروزی، بسیاری از ما برای تجربه خوابی راحت، به قرص‌های خواب آور متوسل می‌شویم. این مساله مخصوصا در پرواز بیشتر نمود پیدا می‌کند و مسافرانی که ترس از پرواز دارند، برای آنکه بتوانند در مدت پرواز به خوبی بخوابند، از این داروها مصرف می‌کنند. اما باید بدانید که ورود داروهای خواب آور به اروپا کاملا غیر قانونی است و مسئولین فرودگاه به شما اجازه نمی‌دهند که این داروها را همراه با خود به کشور آنها ببرید. اگر قصد دارید تا در طول پرواز با آرامش بخوابید، می‌توانید پیش از اینکه به گیت برسید، قرص را مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

داروهای روان گردان

 به صورت کلی اجازه ورود داروهای روان گردان به اروپا داده نمی‌شود و حتی همراه داشتن آن جرم است و مسافری که این دارو را همراه داشته باشد، به پرداخت جریمه نقدی یا حتی زندان محکوم می‌شود. داروهایی که حتی کمی از اکستازی یا مواد روان گردان دیگر را در ترکیبات خود داشته باشند نیز غیر مجاز محسوب می‌شوند. شاید در لحظه اول تصور کنید که امکان ندارد چنین دارویی همراه خود داشته باشید و از این مورد به سادگی بگذرید. اما باید بدانید که امکان دارد در برخی داروهای ضد افسردگی، درصد بسیار ناچیزی از مواد روان گردان وجود داشته باشد و همین مساله شما را دچار مشکل کند.

کدئین

با وجود آنکه همه ما می‌توانیم به سادگی استامینوفن کدئین را از داروخانه‌ها تهیه کنیم، اما باید بدانید که کدئین جزء داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا محسوب می‌شود و اصلا نباید آن را همراه خود داشته باشید. اما خوشبختانه جریمه نقدی شامل حال کسانی که کدئین همراه خود دارند، نمی‌شود.
مرفین

مرفین یک داروی مسکن بسیار قوی است که محدودیت‌های بسیار زیادی شامل حال آن می‌شود. البته این مساله کاملا طبیعی است، زیرا حتی در کشور خودمان نیز برای دریافت مورفین، قوانین سفت و سختی وضع شده و حتی پزشکان نیز نمی‌توانند به سادگی به مرفین دسترسی داشته باشند. پس دور از ذهن نیست که کشورهای اروپایی نیز اجازه ورود این ماده دارویی به کشور خود را ندهند.
متادون

متادون یک داروی اعتیادآور به شمار می‌آید که بسیاری از افراد آن را جایگزین مواد مخدر می‌کنند و برخی از پزشکان آن را برای ترک اعتیاد تجویز می‌نمایند. اما باید بدانید که متادون نیز جزء داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا محسوب می‌شود و همراه داشتن آن می‌تواند منجر به جریمه‌های نقدی و حتی جزای کیفری شود.

دیفنوکسیلات

دینفوکسیلات یکی از داروهای رایج برای جلوگیری از اسهال است و شاید بسیاری از مسافران به خاطر تغییر آب و هوا و تغذیه در سفر، دچار این عارضه پزشکی شوند. با این حال، اجازه ورود این دارو یا هر داروی ضد اسهال دیگر به اروپا داده نمی‌شود.جالب است بدانید که حتی اگر از قرص ساده‌ای مثل استامینوفن، تعداد زیادی همراه خود داشته باشید، حکم قاچاق و واردات دارد و باید جریمه نقدی بابت آن پرداخت کنید. پس اگر به خاطر نگرانی از بابت گم کردن دارو، تعداد زیادی قرص همراه خود می‌آورید، این کار را انجام ندهید و داروهای لازم را به اندازه نیاز در چمدان خود قرار دهید.

متاسفانه در برخی داروهای ضد افسردگی یا آرامش بخش غیر قانونی، از ترکیبات هروئین یا کوکایین استفاده می‌شود و مسافر از این موضوع کاملا بی اطلاع است. همچنین در ترکیب بسیاری از داروهای لاغری، برای کاهش میزان خواب، از آمفتامین استفاده می‌شود. پس حتما در مورد ترکیبات داروهایی که مصرف می‌کنید، تحقیق نمایید.

داروهای رایجی که اجازه ورود آنها به اروپا داده نمی‌شود
تا به اینجای کار به صورت کلی به شما نشان دادیم که چطور می‌توانید با تشخیص ترکیبات داروهای خود، از مجاز یا غیر مجاز بودن آن اطمینان حاصل کنید، با این وجود باز هم قصد داریم تا به چند مورد از داروهای رایجی که ایرانیان در پرواز به همراه دارند و اغلب آنها را دچار مشکل می‌کنند، آشنا کنیم

شربت‌های غیر مجاز

  • فنوباربیتال
  • دکسترومتورفان
  • دکسترومتورفان‌پی
  • هیدروکسی‌زین
  • قرص‌های غیر مجاز
  • مرفین
  • متیل فندیت
  • اپیوم
  • کدئین فسفات
  • متادون
  • دیفنوکسیلات
  • آمپول‌های غیر مجاز
  • مرفین
  • پنتازوسین
  • پتیدین
  • نالوکسال
  • دی‌هیدروبلزپریدول
  • متادون
  • الفتانیل
  • تالامونال

اگر در سفر به اروپا حتما نیاز به مصرف داروهای غیر مجاز داشته باشیم، باید چه کنیم؟
این سوال کاملا منطقی است، زیرا بسیاری از بیماران باید در طول مدت سفر خود نیز این داروها را مصرف کنند. اگر شما نیز تحت چنین شرایطی قرار دارید، باید به یکی از پزشکان معتمد کشور اروپایی که به آن سفر می‌کنید، مراجعه نمایید و از او بخواهید تا با تشخیص دقیق، اعلام کند که به داروی خاصی نیاز دارید و این دستور را مکتوب کرده و ممهور کند. سپس شما می‌توانید این دستور را پیش از سفر به فرودگاه ارائه دهید و از آنها بخواهید تا شرایط خاص شما را در کارت پروازتان درج کنند. به این ترتیب دچار مشکل نخواهید شد.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن

ویزای شینگن به مجوزی گفته می‌شود که اجازه می‌دهد دارنده آن، به تمام کشورهای حوزه شینگن که ۲۶ کشور را در حال حاضر شامل می‌شود، آزادانه سفر کند. با داشتن ویزای شینگن، هیچ‌گونه کنترل مرزی برای سفر بین این کشورها وجود نخواهد داشت.

شهروندان برخی از کشورها برای ورود به حوزه شینگن نیازی به ویزا نخواهند داشت، یا ویزای الکترونیکی (ETA) اخذ می‌نمایند. اما، شهروندان سایر کشورها برای ورود به کشورهای شینگن می‌بایست برای ویزا اقدام نمایند. این مورد شامل حال شهروندان ایرانی نیز می‌گردد.

درخواست تمامی متقاضیان ویزای شینگن همیشه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت و رد آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مواقع معمولاً این متقاضیان برای رفع ریجکت ویزای شینگن خود اقدام می‌نمایند.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی کشورهای شینگن، حدود بیش از نیمی از پرونده‌های درخواست ویزای شینگن از طرف شهروندان ایرانی طی چند سال اخیر رد یا همان ریجکت شده‌اند.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن

همانطور که در بالا ذکر شد، رد درخواست ویزای شینگن از سوی سفارت مربوطه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در نامه ریجکتی متقاضی ذکر خواهد شد. با این وجود، دلایل مذکور به صورت کلی در نامه ذکر می‌گردند. در این نوشته به دلایل ریجکتی ویزای شینگن اشاره می کنیم.  

به طور مثال، در صورتی که در نامه رد درخواست متقاضی گزینه عدم اثبات بازگشت وی به کشورش تیک خورده باشد، می‌تواند دلایل متعددی نزد افسر پرونده داشته باشد. از قبیل؛ عدم ارائه برنامه سفر موجه و یا دارا نبودن ضامن و دعوت‌کننده معتبر.

بنابراین، متقاضی درخواست ویزای شینگن، برای پی بردن به دلیل اصلی و دقیق ریجکتی پرونده بهتر است با نامه رد درخواست خود و نیز مدارک ارسالی خود به سفارت، سراغ یک کارشناس خبره و مجرب ویزا رفته و از وی بخواهد تا با بررسی مدارک داخل پرونده و دلیل ریجکتی متقاضی علت اصلی را متوجه شود. در این صورت، اگر شانسی برای ارائه تجدید نظر باشد متقاضی می‌تواند برای ارسال اعتراض به سفارت مربوطه اقدام نماید.

به طور معمول، همواره چند دلیل اصلی برای رد درخواست متقاضی ویزای شینگن از سوی سفارت‌های اروپایی مطرح می‌شود. مهم‌ترین آنها عدم اثبات بازگشت به کشور اصلی متقاضی به افسر پرونده است که خود چند دلیل ممکن است داشته باشد.

سفر گروهی تمام خانواده یا سفر فرد مجرد که وابستگی خانوادگی در کشور مبدأ را سست می‌کند یکی از این دلایل است. همچنین نداشتن شرایط مالی مناسب، که اغلب با نمایش وجه نقد در صورتحساب بانک متقاضی مشخصص می‌گردد، نیز از دلایل دیگر برای رد درخواست ویزا می‌باشد. دارا بودن دعوتنامه معتبر از کشور اروپایی مورد نظر می‌تواند به اخذ ویزای متقاضی کمک کند، در غیر این صورت مسافر باید برنامه سفر موجهی را در پرونده خود قرار داده و یا تاریخچه سفر مناسبی داشته باشد تا افسر پرونده جهت صدور ویزا قانع شود.

مواردی که در بالا گفته شد، از دلایل اصلی ریجکت شدن ویزای شینگن از سوی سفارت‌های اروپایی به حساب می‌آید. با این حال، موارد دیگری نیز می‌تواند حتی با وجود شرایط مناسب متقاضی باعث رد درخواست وی شود. ارائه مدارک جعلی، مخصوصاً پرینت بانکی، باعث رد فوری درخواست متقاضی خواهد شد. همچنین شرایط و روابط سیاسی کشورهای اروپایی با ایران در برهه‌ای خاص نیز گاهی در تصمیم‌گیری افسر پرونده نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که مناسب‌ترین اقدام از سوی متقاضی ویزای شینگن برای اخذ آن، تکمیل پرونده تا حد ممکن و عدم اشتباه در تکمیل فرم‌ها و جمع‌آوری اسناد مربوط به پرونده به صورت کامل می‌تواند باشد. در هر صورت، نظر نهایی و پاسخ آخر را افسر پرونده در سفارت مربوطه خواهد گرفت.

 نحوه اعتراض و رفع ریجکتی ویزای شینگن

در حال حاضر تمامی سفارت‌های کشورهای اروپایی حوزه شینگن در ایران، در صورت پذیرش درخواست متقاضی ویزای شینگن، روادید را به صورت برچسب در صفحات خالی پاسپورت وی ثبت می‌کنند. اما، در صورت عدم پذیرش درخواست، همراه پا پاسپورت متقاضی برگه‌ای برای اعلام ریجکت و دلایل رد پرونده ویزای شینگن متقاضی به وی تحویل داده خواهد شد.

همان طور که ذکرشد دلیل یا دلایل رد درخواست ویزا می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از متقاضیان ویزای شینگن که درخواست آنها مورد پذیرش قرار نگرفته است، با توجه به دلایل ذکر شده از سوی سفارت جهت رد پرونده، ممکن است اعتراض داشته باشند و آنها را منطقی نشمارند. در این صورت، بهتر است که درخواست‌کننده ویزا به پاسخ صادره از سوی سفارت نامه اعتراض بدهد.

نامه رد درخواست ویزای شینگن به طور معمول برای تمامی سفارت‌های این حوزه شکل و فرمت یکسانی دارند. بدین معنا که در نامه صادره از سوی سفارت برای رد درخواست، آدرسی در انتهای این نامه ذکر می‌گردد تا متقاضی در صورت اعتراض به ریجکت ویزای خود بتواند به این آدرس نامه اعتراضی خود را ارسال نماید.

 نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

فرمت و شکل نامه اعتراض برای تجدید نظر در پاسخ سفارت‌های منطقه شینگن می‌تواند بسته به نوع اعتراض متفاوت باشد. به طور کلی، متقاضی ریجکت شده باید تلاش نماید تا دلایل کافی را در نامه اعتراض خود آورده و مدارک معتبری را ضمیمه آن کند. در غیر این صورت، ممکن است افسر تجدید نظر پرونده این اعتراض را که بدون دلیل کافی ارائه شده است، از دستور کار خود خارج کرده و رد درخواست را مجدداً تأیید نماید.

لازم به ذکر است که نامه اعتراض و مدارک ضمیمه شده به نامه باید به آدرس ذکر شده در برگه ریجکت ویزا به صورت فیزیکی ارسال و پست شود. این آدرس معمولاً در پایتخت هر کدام از کشورهای حوزه شینگن قرار دارد. به نامه‌های اعتراضی که به صورت ایمیل ارسال می‌گردد پاسخ داده نخواهد شد. در ضمن، برای ارسال اعتراض، متقاضی تنها زمان محدودی در اختیار خواهد داشت. این مدت زمانی معمولاً یک ماه پس از تاریخ صدور نامه ریجکت ویزا می‌باشد.

نکته مهم دیگر، زبان نوشتاری اعتراض به پاسخ ریجکت ویزای شینگن است. از آنجایی که زبان رسمی کشورهای حوزه شینگن اغلب با هم متفاوت است، اکثر آنها نامه اعتراض را به زبان انگلیسی نیز خواهند پذیرفت. البته برای تحت تأثیر قرار دادن افسر تجدید نظر پرونده، بهتر است تا حد امکان نامه اعتراض و حتی ترجمه مدارک ارسالی جهت رفع ریجکت درخواست ویزا به زبان همان کشور مربوطه باشد.

در این نامه، متقاضی می‌بایست دلایل خود را برای رفع ریجکت ویزای شینگن خود به طور شفاف و با ادله کامل بیاورد. قابل ذکر است که متن نامه نباید بیش از حد طولانی باشد و تنها به موارد مذکور در نامه ریجکت اشاره شده و در نهایت دلایل اعتراض آورده شود.

نامه اعتراض وقتی مثمر ثمر است که دلیل یا دلایل رد ویزای شینگن را بتوان با مدارکی معتبر مبنی بر نادیده گرفتن بخشی از پرونده به افسر تجدید نظر نشان داد و اثبات نمود. مدارک ارسالی همراه با نامه اعتراض در صورت وجود، باید به صورت ترجمه رسمی باشد و توسط وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ایران به تأیید رسیده باشند.

 مراحل رفع ریجکتی ویزای شینگن

پس از دریافت نامه ریجکت ویزای شینگن، متقاضی ویزا تنها در بازه زمانی ذکر شده در انتهای نامه فرصت دارد تا اعتراض خود را به آدرس تعیین شده توسط سفارت ارسال نماید.

جهت نگارش نامه اعتراض بهتر است از کارشناسان اخذ ویزای شینگن که اطلاعات بیشتری دارند کمک گرفته شود. سبک نوشتار و آوردن دلیل مناسب در نامه کمک شایانی به پیشبرد بهتر روند اعتراض خواهد کرد.

پس از آماده‌سازی نامه اعتراض و مدارک مربوطه جهت فرستادن به آدرس تعیین شده توسط سفارت مربوطه، پکیج مورد نظر را باید توسط پست سفارشی بین‌المللی ارسال نمود تا در مدت زمان کمتری به دست سفارت برسد.

در صورتی که متقاضی ریجکت شده، از سوی یک فرد مقیم یا یک بنگاه تجاری دعوتنامه داشته است و دلیل رد پرونده او هدف از سفر مشخص شده باشد، می‌تواند از طرف دعوت کننده خود در همان کشور نیز مراتب اعتراض خود را به سفارت تحویل دهد.

پس از رسیدن نامه اعتراض به سفارت، بررسی بر روی پرونده متقاضی جهت تجدید نظر توسط افسر مقیم سفارت آغاز خواهد شد. مدت زمان اعلام نتیجه به اعتراض معمولاً مشخص نیست. در صورتی که اعتراض فرد ریجکت شده توسط سفارت مورد پذیرش قرار بگیرد، طی یک ایمیل از وی خواسته می‌شود که پاسپورت خود را به سفارت کشور مربوطه در ایران تحویل دهد تا ویزا روی آن ثبت شود. در غیر این صورت یا پاسخی دریافت نمی‌گردد و یا نتیجه عدم پذیرش اعتراض به وی ایمیل خواهد شد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای شینگن

به دلیل عدم مصاحبه افسر پرونده با متقاضی ویزای شینگن، مدارک ارائه‌شده به سفارت برای اخذ ویزا اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. با تفاوت‌هایی ناچیز، مدارک درخواست ‌شده از سوی سفارت‌های کشورهای شینگن معمولاً یکسان است. در ذیل تمام مدارکی که برای دریافت ویزای شینگن لازم است را به صورت جزئی خواهیم آورد. شایان ذکر است که تمامی این مدارک برای یک فرد لزوماً ضروری نبوده و ممکن است فقط برخی از آنها را بسته به شرایط باید تهیه کند.

          مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن عبارتند از:

·                     اصل گذرنامه معتبر با حداقل هفت ماه اعتبار

·                     دو قطعه عکس ۳٫۵ در ۴٫۵ جدید با زمینه روشن

·                     تاریخچه سفر متقاضی: شامل ویزاهای شینگن قبلی و نیز ویزاهای معتبر دیگری از جمله ویزای آمریکا، استرالیا،  انگلستان، ژاپن و 

·                     ترجمه رسمی شناسنامه

·                     گواهی تمکن مالی و پرینت گردش ۳ ماهه حساب یا حساب‌های بانکی به زبان لاتین: تراکنش‌های صوری و برداشت از موجودی پس از ارائه مدارک تا زمان اخذ پاسخ ویزا، از مواردی هستند که باعث رد شدن پرونده  خواهند شد.

·                     ترجمه سند املاک و مستغلات (در صورت موجود بودن)

·                     رزرو بلیط رفت و برگشت

·                     رزرو هتل برای کل مدت سفر

·                     بیمه مسافرتی

·                     مدارک شغلی: بسته به شغل متقاضی مدارک اثبات آن می‌تواند متفاوت باشد:

·                     برای صاحبان کسب‌وکارهای شخصی

·                     ترجمه روزنامه‌رسمی، آگهی تأسیس و آگهی تغییرات

·                     ترجمه مدارک بیمه و حقوق پرسنل شرکت

·                     برای کارمندان کسب‌وکارهای خصوصی

·                     ترجمه رسمی گواهی شغلی ممهور به مهر شرکت

·                     ترجمه رسمی فیش حقوقی ۳ ماه منتهی به تحویل درخواست ویزا

·                     ترجمه رسمی سابقه بیمه

·                     برای کارمندان بخش دولتی

·                     ترجمه رسمی حکم کارگزینی

·                     ترجمه رسمی فیش حقوقی ۳ ماه منتهی به تحویل درخواست ویزا

·                     برای پزشکان

·                     ترجمه رسمی کارت نظام پزشکی

·                     ترجمه رسمی پروانه طبابت

·                     ترجمه رسمی پروانه مطب (در صورت موجود بودن)

·                     برای کسبه و تجار

·                     ترجمه رسمی جواز کسب

·                     ترجمه رسمی کارت بازرگانی برای تجار

·                     برای وکلا

·                     ترجمه رسمی پروانه وکالت

·                     ترجمه رسمی کارت عضویت در کانون وکلای دادگستری

·                     برای بازنشستگان

·                     ترجمه رسمی حکم بازنشستگی

·                     ترجمه رسمی فیش حقوقی ۳ ماه منتهی به تحویل درخواست ویزا

·                     برای دانشجویان و دانش‌آموزان

·                     ترجمه رسمی گواهی اشتغال به تحصیل

لازم به ذکر است که ترجمه مدارک فوق بسته به سفارت مربوطه متفاوت می‌باشد. برای مثال؛ سفارت آلمان مدارک را به صورت کپی و به زبان فارسی تحویل می‌گیرد. مدارک ارائه‌شده به سفارت‌های اتریش و اسپانیا باید به ترتیب به زبان‌های آلمانی و اسپانیولی باشد. سفارت‌های فرانسه، ایتالیا، هلند و اغلب کشورهای دیگر حوزه شینگن مدارک را هم به زبان رسمی خود و هم به زبان انگلیسی قبول می‌کنند.

برای فرزندان زیر  18 سال که تنها با یکی از والدین خود سفر می‌کنند، اجازه خروج از والدی که در کشور می‌ماند ضروری می‌باشد.