از تاریخ سى و یکم جولاى ٢٠١٨، براى مردم اروپا، آسیاى شرقى، و آفریقا که براى گرفتن ویزاى توریستی کانادا ،ویزای کار کانادا، تحصیل، اقامت دائم، یا پناهندگى کانادا اقدام مى کنند با قانون بیومتریک کانادا مواجه شده و گرفتن عکس و اثر انگشت اجبارى شده است.عکس و اثر انگشتى که تهیه شده، براى تائید هویت مورد نیاز است. مسافرین از کشورهاى معاف از ویزا که با ETA (مجوز مسافرت الکترونیکى) و به عنوان توریست وارد کانادا مى شوند، نیازى به گذراندن این پروسه نیست.
اطلاعات بیومتریک کانادا
دولت کانادا معتقد است که اطلاعات بیومتریک، پروسه ارسال درخواست و مهاجرت به کانادا را براى مسافرین کم خطر را ساده تر مى کند. تمامى مسافرین بین سنین ١۴ تا ٧٩ سال مى بایست اطلاعات بیومتریک تهیه کنند، به جز در مورد پناهندگى که هیچ محدودیت سنى ندارد.
تست بیومتریک کانادا
انگشت نگاری کانادا یا تست بیومتریک هم در فاز درخواست ویزای کانادا و هم در فاز ورود به کانادا انجام مى شود.بیومتریک به افسر ویزا اجازه مى دهد تا درخواست ها را راحت تر مورد بررسى قرار دهد و جنایتکاران و متخلفین زودتر غربال شوند. همچنین بیومتریک یک مسافر براى تائید هویت او حین ورود به کانادا مورد استفاده قرار مى گیرد. هشت فرودگاه بزرگ کانادا داراى کیوسک هاى بازرسى شخصى هستند که اثر انگشت وعکس در آن جا مورد تائید قرار مى گیرند و مسافر بر روى صفحه نمایش اظهارنامه را مى تواند مطالعه کند.
نحوه گرفتن وقت انگشت نگاری کانادا
به دو روش می توانید اطلاعات بیومتریک کانادا را تهیه کنید. هم داخل خاک کانادا هم خارج از کانادا در ادامه به طور مفصل راجع به تست بیومتریک صحبت می کنیم.
خارج از کانادا
اگر خارج از کانادا هستید و براى اولین بار است که اقدام مى کنید، مى توانید اطلاعات بیومتریک خود را زمانى که مى خواهید براى ویزا اقدام کنید به صورت حضورى از مرکز درخواست ویزا (VAC) تهیه کنید.١٣٧ مرکز (AVC) در ٩۵ کشور وجود دارند که متقاضى مى تواند از آنها درخواست بیومتریک کند.
مدت زمان صدور ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری
بعد از ثبت درخواست ویزای کانادا و ارائه مدارک خود، ایمیلی از طرف سفارت کانادا برای شما و یا وکیل قانونی شما در پروسه مهاجرت، ارسال می شود و از شما خواسته می شود تا برای انگشت نگاری مراجعه کنید. بنابراین باید به یکی از سفارتخانه های کانادا در کشورهای همسایه مراجعه کرده و پروسه بیومتریک را انجام دهید. بعد از انجام انگشت نگاری، جواب از طریق ایمیل در اکانت کاربری شما اعلام می شود.
یکی از سوالاتی که همواره از طرف متقاضیان اخذ ویزای کانادا پرسیده می شود این است که چه مدت بعد از انگشت نگاری، ویزا صادر می شود؟
با توجه به گسترش تمایل برای مهاجرت به کشور کانادا و شلوغی دفاتر مهاجرتی برای بررسی پرونده های مهاجرتی، هیچ زمان مشخصی را نمی توان برای صدور ویزا در نظر گرفت. باید توجه داشته باشید که عوامل متعددی در زمان صدور ویزا بعد از انگشت نگاری دخیل هستند. نوع روش درخواستی (اقامت دائم یا اقامت موقت)، کامل بودن مدارک پرونده، افسری که مسئول پرونده است و …. از جمله عوامل موثر در مدت زمان صدور ویزا پس از بیومتریک هستند. ولی به طور کلی می توان گفت که بر اساس اعلام اداره مهاجرت کانادا معمولا مدت زمان جواب بعد از بایومتریک بین یک هفته تا هشت هفته است.
فقط با وقت قبلی در داخل خاک کانادا
اگر در کانادا به صورت حضورى مى خواهید اقدام کنید، شما قادر خواهید بود تا اطلاعات بیومتریک خود را از تاریخ ٢٠١٩ در مراکز خدماتى کانادا ارائه دهید. تا این تاریخ، به گفته IRCC ، کسانى که براى ویزاى کار کانادا ویزای تحصیلی کانادا ، ویزای توریستى کانادا و سوپر ویزای والدین اقدام مى کنند نیازى به ارائه اطلاعات بیومتریک ندارند.
اگر براى ورود به یکى از دروازه هاى کانادا (POE) به عنوان یک دانشجوى بین المللى یا کارگر موقت مجاز هستید، مى توانید اطلاعات بیومتریک خود را به یکى از دروازه های ورودی کانادایی ارسال کنید.
نوبت دهی آنلاین برای انجام بیومتریک کانادا
از روز دوشنبه ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۰، کانادا سرویس، تعیین وقت برای ثبت اطلاعات بایومتریک را از سر گرفته و جدیدترین قوانین بایومتریک کانادا را اعلام کرده است. افرادی که در اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) پروفایل دارند، می توانند از روز دوشنبه ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۰، وقت خود برای ثبت اطلاعات بایومتریک (اثر انگشت و عکس) را به صورت آنلاین تنظیم کنند. این سیستم به متقاضیان امکان می دهد تا وقت خود را برای انجام بایومتریک به صورت آنلاین رزرو کنند. افسران سرویس کانادا، از اواسط سپتامبر برای تعیین وقت بایومتریک شروع به برقراری تماس کرده اند. با این حال، از روز دوشنبه، افرادی که هنوز با آن ها تماس گرفته نشده است باید از برنامه زمان بندی آنلاین برای رزرو وقت خود (همانطور که در نامه دستورالعمل اطلاعات بایومتریک آن ها ذکر شده) استفاده کنند.
اداره مهاجرت کانادا صراحتا اعلام کرده است که متقاضیان باید نوبت خود را در نزدیک ترین دفتر خدمات کانادا رزرو کرده و خدمات بدون قرار قبلی در دسترس نیست. متقاضیان اقامت دائم کانادا که در طی ۱۰ سال گذشته اطلاعات بایومتریک خود را ارسال نکرده اند، برای درخواست مهاجرت خود باید یک وقت برای انجام این کار در نظر بگیرند. همچنین، IRCC اعلام کرده است که معافیت از ثبت اطلاعات بایومتریک برای متقاضیان اقامت موقت در کانادا و متقاضیان اقامت دائمی که در ۱۰ سال گذشته اطلاعات بایومتریک خود را ثبت کرده اند، همچنان پا برجاست. این تصمیم به علت گسترش شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناش از آن برای مراجعه به دفاتر خدمات کانادا گرفته شده بود.
هزینه انگشت نگاری در سفارت کانادا
فرایند جمع آورى اطلاعات بیومتریک فقط چند دقیقه طول مى کشد و هزینه آن براى هر نفر ٨۵ دلار کانادا و براى یک خانواده ١٧٠ دلار کانادا است. اگر کنسولگری کانادا از شما بخواهد تا مشخصات بیومتریک خود را نیز ثبت کنید، برای این موضوع نیز هزینه ای باید پرداخت گردد. این هزینه، ثبت تصویر دیجیتالی و مجموعه اثر انگشتان را شامل می شود. علاوه بر این، اگر تقاضای خود را در یک مرکز تقاضای ویزای رسمی (VAC) ثبت کرده باشید، هزینه سرویس دهی این مراکز نیز اضافه خواد شد که شامل موارد زیر می شود:
شما با مراجعه به مراکز VAC در نزدیک کشور خود در کمتر از ۲۰ دقیقه می توانید تست بیومتریک بدهید. ابتدا کارمند سفارت از شما عکس تمام رخ دیجیتالی تهیه می کند سپس در مرحله بعد اثر انگشت شما را با قرار دادن انگشتان بر روی اسکنر ثبت می کند. معمولا نیازی به مهارت زبان انگلیسی نیست چرا که در مراحل انگشت نگاری مهاجرت به کانادا مصاحبه ای انجام نمی شود.
چه کسانی از تست بیومتریک کانادا معاف هستند؟
به گفته IRCC موارد ذکر شده در زیر از ارائه اطلاعات بیومتریک معاف هستند:
ویزا یا روادید سندی است که بهصورت کاغذی یا الکترونیکی توسط نمایندگیهای کشور متبوعه اعم از سفارت یا کنسولگری به پاسپورت متقاضی اضافه میشود و به موجب آن دارنده ویزا میتواند در مدت زمان تعیین شده در ویزا در یک کشور خارجی حضور داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که دریافت ویزا بهمنزله تضمین ورود به یک کشور نیست و در صورت صلاحدید، افسران کنترل کشور مربوطه میتوانند از ورود فرد به کشورشان جلوگیری کنند.
ویزاها معمولا بر اساس معیارهای خاصی مانند هدف سفر، زمان سفر، روش درخواست و... به گروههای مختلفی تقسیم میشوند. یکی از این معیارها تعداد دفعههای ورود و خروج به کشور مقصد است. اما تفاوت ویزای سینگل و مولتی چیست؟
انواع ویزا بر اساس تعداد ورود و خروج
ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج به یک کشور در چهار نوع برای متقاضیان صادر میشود؛
تفاوت میان ویزای صفر بار، یکبار، دوبار و چندبار ورود چیست؟
تنها تفاوت میان این ویزاها مربوط به تعداد دفعههای مجاز ورود و خروج است. برای مثال، دارنده ویزای سینگل فقط و فقط یک بار مجاز به ورود، اقامت و خروج به کشور مقصد را در دوره زمانی خاص دارد و در صورت عدم خروج و اقامت بیش از موعد تعیین شده مشمول اعمال قانون خواهد شد. همچنین، برای مراجعه مجدد به کشور مقصد متقاضی باید با مراجعه به سفارت و... دوباره برای درخواست ویزا اقدام کند؛ در حالی که دارنده ویزای مولتی میتواند در بازه زمانی مشخصی بهصورت مکرر به کشور مقصد وارد یا از آن خارج شود.
عملکرد ویزای مولتی چگونه است؟
ویزاهای مولتی برای دوره خاصی که اصطلاحا دوره اعتبار (validity period) نامیده میشود، معتبر هستند. دوره اعتبار در کشورهای مختلف بازه زمانی متغیری دارد و از ۶ ماه تا یک سال و در بیشترین حالت از 24 ماه اعتبار برخوردار است. به عبارت دیگر، دارنده این ویزا میتواند در دوره اعتبار بهاندازه سقف تعیین شده برای ورود و خروج سفر کند.
البته ویزای مالتیپل نیز دارای محدودیتها و الزامات خاصی است؛
اعتبار ویزای مالتیپل چگونه است؟
ویزای مولتی از تاریخ صدور تا دوره مشخصی دارای اعتبار است. در این مدت دارندگان ویزا میتوانند بر اساس هدفی که ویزای مولتی برای آن صادر شده، به کشور مقصد سفر کنند. البته تعداد دفعات ورود و خروج نیز به هنگام صدور ویزا مشخص میشوند و دارنده ویزا مجاز به سفر بیش از سقف تعیین شده نیست.
شرایط درخواست ویزای مالتیپل چیست؟
هر یک از کشورها قوانین و شرایط خاصی را برای صدور ویزای مولتی اعمال میکنند، ولی مهمترین شرط درخواست برای صدور این ویزا هدف از سفر به آن کشور است. برای نمونه، ویزای توریستی یا ویزای کار کانادا میتواند بهصورت چندبار ورود صادر شوند؛ ولی متقاضیان در صورت تمایل برای دریافت این نوع ویزا باید کلیه شرایط و مدارک اولیه برای صدور این نوع ویزا را به سفارت کشور مربوطه در هنگام درخواست ارائه کنند.
یکی از قدیمیترین کشورهایی که در قارۀ اروپا وجود دارد «انگلستان» است. کشور انگلستان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی موقعیت و جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به برخی از مهمترین شهرهای آن داشته باشیم میتوان منچستر، بیرمنگام یا لیورپول را نام ببریم. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به جاذبههای گردشگری علاقه زیادی دارند، میتوانید سفر یا اقامت در این کشور را انتخاب کنید. افراد زیادی به دنبال ادامه تحصیل در کشورهای مختلف هستند. یکی از کشورهایی که مراکز آموزشی معتبری دارد انگلستان است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع ویزای انگلستان ازجمله ویزای مولتی انگلستان آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.
در اولین قدم لازم است مدارکی مانند: تعدادی عکس متناسب با استانداردهای تعیین شده، پاسپورت، تکمیل و امضاء فرم مربوط به ویزا مولتی انگلستان را فراهم کنید. سپس لازم است مدارکی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم را ترجمه کرده و به سفارت تحویل دهید.
سوابق شغلی
شما باید مدارک مربوط به سوابق شغلی خود را ترجمه کنید و در زمان مشخص همراه با سایر مدارک به سفارت تحویل دهید. افرادی که کارفرما هستند، لازم است جواز کسب و گواهی ثبت شرکت خود را ارائه دهند. اشخاص کارمند نیاز به گواهی اشتغال به کار دارند. پزشکان جواز تأسیس مطب، مهندسان پروانه نظام مهندسی و سایر مشاغل مدارک مرتبط با کسب و کار خود را لازم دارند.
سند ملکی و سند ازدواج
افراد متقاضی باید مدارک مرتبط با سند ملکی خود را ترجمه کرده و به سفارت تحویل دهند. یکی از مدارک مهم که حتماً باید به سفارت تحویل داده شود، شناسنامه و در صورت تأهل، سند ازدواج است.
ارائه ویزاهای قبلی
افراد باید کپی ویزاهای قبلی خود، سفرهای قبلی یا اصل پاسپورتهایی که قبلاً داشتهاند را به سفارت تحویل دهند. زمانی که افراد دعوتنامه ندارند تاریخچۀ سفر آنها اهمیت زیادی پیدا میکند. افرادی که ویزای کانادا، ویزای شینگن، ویزای کشورهای آسیایی یا ویزای استرالیا دارند؛ جزء افرادی که تاریخچه سفر قوی دارند، محسوب میشوند.
حساب بانکی
اشخاص باید حداقل ۱۵۰ میلیون تومان در حساب خود داشته باشند. این مبلغ برای هر فرد جداگانه در نظر گرفته میشود. گردش حساب افراد طی ۳ تا ۶ ماه و مدارک مالی که دارند باید ترجمه شود. گردش حساب صرفاً به مبالغ ورودی و خروجی گفته نمیشود. منظور از گردش حساب تعداد تراکنشهای انجام شده است. معمولاً اکثر کشورها هنگام صدور ویزا به مدارک مالی اشخاص توجه میکنند. انگلستان یکی از کشورهایی است که به دلیل قوانین سختگیرانه خود از جمله قوانین مبارزه با پولشویی؛ روی مدارک مالی اشخاص بسیار حساس است. تمکن مالی ویزای انگلستان باید بر اساس دلار آمریکا یا پوند صادر شود.
دعوتنامه
یکی از مدارک مهم در اخذ ویزا، دعوتنامه است. دعوت نامهای که شما دارید نشاندهنده این است که هدف شما از سفر پیشِرو چیست. افراد میتوانند برای رفتن پیش خانواده خود، شرکت در نمایشگاه، مسائل تجاری و عقد قراردادهای مختلف یا موارد دیگر دعوت نامههای گوناگون داشته باشند.
سایر مدارک
شما باید قرارداد رزرو مربوط به محل اقامت خود در طول سفر را ارائه دهید؛ همچنین در صورتی که ووچر هتل یا رزرو پرواز داشتهاید، باید مدارک مرتبط با آن را ارائه دهید. برای گرفتن ویزای مولتی انگلستان نیاز به رزرو پرواز یا بیمه نامه مسافرتی ندارید. ویزای مولتی انگلستان میتواند یک بازۀ زمانی یکساله، دوساله، پنج ساله یا حتی شش ماهه داشته باشد. شما میتوانید بر اساس آن چیزی که در نظر دارید یکی از این موارد را انتخاب کنید.
مدت زمان انتظار برای دریافت ویزای مولتی انگلستان
معمولاً درخواستهایی که جهت گرفتن ویزا داده میشود، زیاد است. هنگامی که شما میخواهید برای این ویزا اقدام کنید بهتر است حدود سه ماه قبل از موعد مد نظر درخواست خود را ارائه دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا در یک بازۀ زمانی مناسب و با آرامش، منتظر جواب درخواست خود باشید. معمولاً از زمانی که شما درخواست خود را ارائه میدهید تا زمانی که برای شما ویزا صادر میشود، ۱۵ الی ۳۰ روز زمان لازم است. زمانی که شما منتظر صدور ویزای خود هستید باید پاسپورت شما در سفارت بماند. اگر شما از طریق سفارت واقع در ترکیه یا دبی اقدام کرده باشید، میتوانید در این کشور بمانید تا پاسپورت خود را دریافت کنید. اگر در این بازه زمانی قصد بازگشت به ایران را دارید، میتوانند به سفارت ایران رفته و از آنها نامهای بگیرید تا بتوانید به ایران بازگردید همچنین می توانید از خدمات پیکاپ ویزا قصران گشت استفاده کنید.